Culture

Mikä on treatment?

Treatment on työkalu, jota käytetään kun ohjaaja kilpailee käsillä olevasta mainoselokuvasta. Treatment on yhtä kuin synopsis, hahmotelma ja yhteenveto filmistä. Hyvä treatment toimii yhtä lailla myyntityökaluna asiakkaalle ja mainostoimistolle, kuin ohjeistuksena työryhmälle.

Treatment sisältää tekstiä ja kuvia, monesti myös tyylilajia valottavia referenssivideoita. Treatment voi olla hyvin yksityiskohtainen, riippuen ohjaajasta ja käsillä olevasta työstä. Siinä on selvennetty ohjaajan tavoittelemaa tyylilajia, kerrottu kameratyöskentelystä, ja siinä voi olla esimerkkejä lavastuksesta, roolituksesta ja puvustuksesta. Äänimaailma käsitellään, ehkä jopa musiikkidemon avulla, samoin kuin jälkitöiden roolista on yleensä kerrottu.

Parhaassa treatmentissa on mielestäni selittämätön flow, joka syntyy ei pelkästään visuaalisella ilotulituksella, vaan syvällisellä ja perustellulla tekstiosuudella. Tarinan juoni kiehtoo lukijaa, ja kertoo tunnelmasta värikkäästi. Ohjaaja käyttää tekstissä sanoja, jotka terävöittävät ja antavat siihen persoonallisen säväyksen.

Vaikka luovuudella on suuri merkitys treatmentissä, on mainoselokuvatuotannon oleellisessa osassa myös käytännön toteutus. Siihen kuuluu luonnollisesti budjetti. Hyvä ohjaaja ottaa huomioon käytettävissä olevan budjetin. Treatment tehdään siksi yhteistyössä tuottajan kanssa. Kokenut ohjaaja ymmärtää ja osaa treatmentissä myös kommunikoida tuotannolliset haasteet, koska tilaajan pitää ymmärtää käsikirjoituksen mahdolliset riskit.

Alan vakiintunut tapa, myös muualla maailmassa, on pyytää treatment kolmelta eri ohjaajalta. Alan vakiintunut tapa on myös pyytää näkemykset kolmelta eri tuotantoyhtiöltä. Reilu kilpailutus pitää huolen siitä, että asiakas saa parhaan mahdollisen toteutuksen kilpailukykyiseen hintaan.

Ohjaajalle treatment on ainutkertainen mahdollisuus saada työ tai hävitä se. Siksi treatmentin tekemiseen nähdään paljon vaivaa. Ja siksi sille olisi hyvä antaa tarpeeksi aikaa.

Treatmentin tekeminen on tuotannon tärkeimpiä vaiheita, sehän määrittelee tulevan filmin luonteen.